خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

به‌بهانه روز بزرگداشت شاهچراغ(ع) | قلب سومین حرم‌ اهل بیت(ع) پذیرای عاشقان و دلدادگان

  • کد خبر: ۱۱۱۳۴۵
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
به‌بهانه روز بزرگداشت شاهچراغ(ع) | قلب سومین حرم‌ اهل بیت(ع) پذیرای عاشقان و دلدادگان
آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) به عنوان قلب سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران اسلامی همچون قطعه‌ای از بهشت پذیرای عاشقان و دلدادگان در شهر شیراز است.

به گزارش شهرآرانیوز، دستم به ضریح که رسید بی‌اختیار عنان گریه از کَفم رها شد و سیل‌آسا پایین می‌ریخت. واجب شد قرار دل بازگو کنم تا فرصت از دست نرفته است.

آرامش؛  تنها همین را می‌خواستم، با حال زارم آن را طلب کردم. داد سخنم درآمد بی‌آن‌که متوجه باشم بلند بلند با همگان به‌اشتراک می‌گذارم، اولین بار بود که بی‌اعتنا به نگاه‌هایی که زل زده‌اند حرف می‌زدم.

امین ولایت، آرامش سهم دل‌هایی باشد که هرگز نفهمیدند چرا برای ناآرامی همه غصه‌های دنیا انتخاب شده‌اند. بیرون آمدم، حس سبکی می‌کردم و هرچه در دل بود به او و کرمش سپردم و راهی شدم.

از بخشندگی،  مردم‌داری، بصیرت و ولایتمداری حضرت شاهچراغ (ع) همین بس که او را امین ولایت می‌نامند، دلدادگان و عاشقان او را ملجأ و پشتیبان بزرگی می‌دانند که مزار شریفش محل اجابت دعاهایشان است و برای بهره‌گیری از آموزه‌های معنوی زندگی فرصتی گسترده در جامعه است.

حرم شاهچراغ (ع)، چشم‌وچراغ شهر راز است و شیراز این حریم امن امین حضرت امام علی‌بن موسی الرضا (ع) این روز‌ها مزین شده است به نام صاحب این بارگاه منور و اینجا در این حرم امن، چشمت به گنبد آسمانی‌رنگ این بقعه مطهر که می‌افتد همچون گلدسته‌هایش بی‌هوا دستانت به آسمان خدا باز می‌شود و دریچه‌ای از قلبت نیز به مشهدالرضا (ع) باز می‌شود.

از اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ در پی سفر رهبر معظم انقلاب به استان فارس و شهر شیراز، حرم حضرت شاهچراغ (ع) به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران از سوی مقام معظم رهبری نام گرفت که این نام‌گذاری اتحاد و وحدت ویژه‌ای را بین حرم‌های مطهر امام رضا (ع) در مشهد، حضرت معصومه (س) در قم و حضرت احمدبن موسی (ع) در شیراز ایجاد کرد.

آری، شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع) نام‌گذاری شد تا شهر سراسر افتخار شیراز، شهر سرو‌های سرافراز همچون نگینی بر تارک تاریخ این مرز و بوم بدرخشد.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز میانه دهه کرامت را که با ولادت حضرت معصومه (س) در یکم ذی‌القعده آغاز می‌شود و با ولادت برادرش امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد، به نام امین و یاور ولایت امام رضا (ع)، شاهچراغ مزین و ششم ذی‌قعده پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز پاسداشت شاهچراغ حضرت احمدبن موسی نام‌گذاری کرد تا مجاهدت‌های برادر بی ارج و اجر نماند و روز بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) وارد تقویم مناسبت‌های ملی دینی کشور شود و امروز شیراز غرق شور و سرور، ما را به مرور مساعدت‌ها و مجاهدت‌های این اسوه اخلاق و ایثار فرامی‌خواند.

 امانتداری، وفاداری و صداقت حضرت شاهچراغ (ع) الگویی برای نسل جوان

محمدمهدی سرفراز شکوهی استاد دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار تسنیم در شیراز اظهار داشت: مهم‌ترین نکته و ظرفیت زندگی حضرت احمدبن موسی (ع) که می‌توان از ایشان برای نسل جوان بهره‌برداری کرد امانتداری، وفاداری و صداقت در مورد مسئله ولایت و نگهداری از حریم امامت حضرت رضا (ع) بود.

وی افزود: احترام به ولایت برای حضرت احمدبن موسی (ع) در صدر همه امور قرار داشت، ایشان پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) در معرفی ولیِ زمان به جامعه اسلامی کوتاهی نکردند و به امام رضا (ع) کمک کردند تا ایشان بتوانند بین دوستداران اهل‌بیت به‌عنوان امام جانشین بعد از امام موسی کاظم (ع) شناخته شوند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان فارس گفت: این مهم مانع از چنددستگی و تفرقه در حوزه بحث امامت بعد از شهادت حضرت موسی‌بن جعفر (ع) شد تا یکپارچگی و یکدستگی عالم اسلام ذیل ولادت حضرت رضا (ع) حفظ شود.

حضرت سید امیر احمد (ع) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم (ع) و مادر وی، مشهور به ام‌احمد، مادر بعضی از فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر (ع) بوده است، میان فرزندان حضرت موسی الکاظم (ع) وی به کرم، جلالت، شجاعت و عبادت امتیاز داشت و شب‌ها تا صبح به عبادت مشغول بود.

ایشان حدود سال ۲۰۰ هجری قمری به‌همراه برادران، برادرزادگان و خویشاوندان و شیعیان به‌قصد زیارت و وصال امام رضا (ع) از مدینه عازم طوس می‌شود. روز ولادت حضرت احمدبن موسی (ع) مشخص نیست از این رو، ششم ذی‌قعده یعنی حدفاصل ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) به‌عنوان روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) تعیین شد و در تقویم ثبت شده است.

در خصوص احمدبن موسی (ع) باید به ویژگی بسیار ممتاز وی اشاره کرد از جمله تقید ایشان نسبت به اعلام امامت امام رضا (ع) که پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) و حرکت جمعی مردم به در خانه «ام‌احمد» و اعلام بیعت با ایشان، آن حضرت به‌عنوان امین ولایت، رسماً پایبندی خود به امامت برادر بزرگوارشان را اعلام کرد. از جمله ویژگی اخلاقی ایشان نیز می‌توان به آزادکردن کسانی که به‌عنوان بنده نگهداری می‌شدند و نیز کتابت قرآن کریم اشاره کرد، همچنین مبارزه با خلفای ستمگر و ظالم و مبارزه با ضد پیروان اهل‌بیت از ویژگی‌های دیگر آن حضرت است.

پس از ورود امام رضا (ع) به ایران تعدادی از بنی‌هاشم از جمله حضرت احمدبن موسی و برادرانش برای بیعت با آن حضرت به‌سوی ایران حرکت کردند، حضرت شاهچراغ (ع)، برادران و همراهان در منطقه خانه زنیان با سپاهان مأمون عباسی مواجه شدند که پس از نبرد با آنان، هرکدام از آن‌ها به‌صورت مخفیانه به شیراز آمدند.  

حضرت احمدبن موسی در محله‌ای به‌نام «سردزک» سکنی گزیدند که بعد از پی بردن مأموران حکومتی به محل ایشان بی‌رحمانه به آن محل یورش بردند و آن حضرت پس از نبردی جانانه به شهادت رسیدند.

برگزاری مراسم پیوند آسمانی و نورافشانی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) 

این روز‌ها همزمان با دهه کرامت، آستان حضرتش همچون قطعه‌ای از بهشت پذیرای زائران عاشق در شهر شیراز است. میان امام‌زادگان سومین حرم اهل‌بیت (ع)، شاهچراغ تا ابد نگین درخشان است و سرمشقی ماندگار برای همه رهروان امامت و ولایت است.

به همین مناسبت ویژه‌برنامه‌های سالروز بزرگداشت امین ولایت امروز از ساعت ۱۰ صبح، آیین تجدید میثاق با حضرت احمدبن موسی (ع) با حضور تولیت محترم، خدام و پرسنل حرم مطهر و مدیران و کارکنان ادارات دولتی، نظامی، انتظامی و سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها همراه با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری در صحن احمدی برگزار می‌شود.

همچنین همراه با اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی (ره)، برنامه تلویزیونی سمت خدا با اجرای نجم‌الدین شریعتی و سخنرانی حجت الاسلام عابدینی اجرا می‌شود.

همایش بزرگ افتخار خدمت با حضور خدام افتخاری حرم مطهر از ساعت ۱۸ در شبستان امام خمینی (ره) و بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، مراسم شام بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم (ع) با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری برگزار می‌شود. برگزاری مراسم پیوند آسمانی و نورافشانی شام بزرگداشت از دیگر برنامه‌های سالروز بزرگداشت این امامزاده واجب التکریم است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->